Etusivu » Blogi » Mitä on hakusanamainonta?

Mitä on hakusanamainonta?

  • tehnyt
Hakusanamainonta kohdennetaan avainsanoilla.

Hakusanamainonta on yksinkertaisesti sanottuna mainontaa, jota tehdään hakukoneessa. Hakukoneita ovat muun muassa Google, Yahoo ja Yandex. Käyttäjänä etsit jotakin tiettyä asiaa kirjoittamalla avainsanoja hakuun. Ensin saat näkyville maksetut hakutulokset ja sen jälkeen orgaaniset tulokset. Tästä voimmekin suoraan päätellä sen, että tämä mainonta kohdentuu avainsanoilla. Niiden lisäksi sitä voi kohdentaa alueen, kielen, laitteen tai demografian eli väestötieteen perusteella.

Hakusanamainonta versus hakukoneoptimointi

Kuten jo aiemmin mainittiin, hakutuloksissa näkyvät ensimmäisenä maksetut mainokset. Sen jälkeen tulevat tulokset, joista ei ole maksettu ja niitä kutsutaan maksuttomiksi tai luonnollisiksi. Orgaanisiin tuloksiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Se tarkoittaa, että luodaan sellaista sisältöä, jota käyttäjät haluavat löytää. Pohjalla on algoritmi, joka järjestää tulokset sen mukaan, miten hyödyllisenä niitä pidetään käyttäjän näkökulmasta. Hakukoneoptimointi onkin enemmän sisällöntuotantoa ja sitä, että verkkosivustoa kehitetään.

Nämä kaksi termiä kuulostavat hyvin samanlaiselta ja tarkoituskin on pohjimmiltaan sama, mutta ne eroavat kuitenkin huomattavasti toisistaan. Ostetulla mainoksella päästään etusivulle, mutta myös hyvä optimointi tarjoaa saman mahdollisuuden. graafinen suunnittelutoimisto tarjoaakin sinulle ja yrityksellesi mahdollisuuden molempiin. Yrityksesi mietittäväksi jää, mistä mediabudjetti koostuu ja mitä sillä budjetilla aiot tavoitella. Budjettia voi laskea avainsanojen määrästä ja siitä paljonko näillä sanoilla on kilpailua.

Miksi hakusanamainontaa pitäisi tehdä?

Se on ehdottoman tärkeää, jos yrityksesi haluaa lisää myyntiä tai liidejä. Mikä onkaan parasta, jos yrityksesi on näkyvillä ja käyttäjällä on sillä hetkellä todellinen tarve ostamiseen. Ja tottahan on myös se, että lähes 90% ihmisistä tekee ostopäätöksensä käyttämällä hakukonetta. Tuotteiden vertailu tapahtuu jo netissä, mutta itse ostaminen voi tapahtua myös kivijalkakaupasta.