Hakusana analyysi on tärkeä osa erityisesti yritysten viestintää. Kun tiedät, millaisilla hakusanoilla yritystäsi ja tuotteitasi haetaan, optimoit yrityksesi toimintaa helposti ja nostat näkyvyytesi uudelle tasolle. Hakusanojen analyysi on käytännössä yksi hakukoneoptimoinnin työkaluista. Sen avulla selvität, kuinka monta hakua tietyillä avainsanoilla esimerkiksi kuukauden aikana tehdään ja kuinka kilpailu kyseinen hakusana on eli mitkä ovat mahdollisuudet päästä hakujen etusivulle kyseistä hakusanaa käyttämällä.
Hakusana analyysi tehostaa yrityksen viestintää
Hakusana analyysia varten tarvitset oikeastaan vain avainsanoja, joita haluat testata sekä jonkun analyysityökalun, joita on useampia tarjolla. Analyysi kannattaa aloittaa pohtimalla omaa toimialaa ja yrityksen tarjoamia tuotteita. Mikäli tuotat esimerkiksi hyvinvointiin liittyvää sisältöä, kannattaa analyysityökalun avulla ensin selvittää, kuinka paljon hakuja tehdään liittyen tähän teemaan. Analyysityökalu kertoo sinulle myös muita teemaan liittyviä avainsanoja, joita kannattaisi käyttää.
Kun analyysin avulla on saatu selville omalle yritykselle parhaimmat hakusanat, on tulokset laitettava käytäntöön. Tehdään siis hakukoneoptimointi, jossa verkkosivustoa ja sen sisältöjä kehitetään paremmiksi sekä käyttäjille että hakukoneille. Näkyvyyttä lisää esimerkiksi hakusanojen käyttäminen otsikoissa ja tuotesivuissa, mikä lisää samalla myös käyttäjäystävällisyyttä ja selkeyttä. Optimoinnin tavoitteena on nostaa yrityksen verkkosivustot hakutulosten kärkipäähän silloin, kun käyttäjä suorittaa haun tietyllä hakusanalla hakukoneessa.
Optimointi tuo ilmaista näkyvyyttä yritykselle
Kun verkkosivusi on hyvin optimoitu, se nousee haussa ylemmäksi ja tavoittaa tehokkaammin hakuja tekeviä potentiaalisia asiakkaita. Käytännössä voi siis sanoa, että hyvin hakukoneoptimoitu sivu kerää täysin ilmaista liikennettä hakukoneiden avulla. Tämä ei kuitenkaan onnistu, ennen kuin tunnistat omalle yrityksellesi oleellisimmat hakusanat. Jos työ tuntuu hankalalta tai siihen ei yritykselläsi ole aikaa, voit kääntyä puoleemme ja me teemme hakusana analyysin puolestasi. Meiltä saat apua digimarkkinoiden kiemuroihin.