Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blogi » Digimarkkinoinnin termit tutuksi

Digimarkkinoinnin termit tutuksi

  • tehnyt
Digimarkkinoinnin termit kertovat markkinoinnista tarkemmin.

Mitä ovat SEM, SEO tai ohjelmallinen ostaminen? Digimarkkinoinnin termit saattavat oudokseltaan kuulostaa omituisilta, mutta pienen selvityksen jälkeen ne tuntuvat hyvin selkeiltä ja kertovat hyvinkin ymmärrettävästi digimarkkinointiin liittyvistä asioista. Esimerkiksi SEM tarkoittaa hakukonemarkkinointia ja sen tavoitteena on saada sivulle kävijöitä nostamalla verkkosivun näkyvyyttä. SEO puolestaan on hakukoneoptimointia, jolla pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä. Sisällöt nivotaan haetuimpien sanojen sekä lauseiden ympärille. Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan verkkomainonnan rutiinien automatisointia. Siinä hyödynnetään tarkkoja kohdennuksia sekä mainokset ovat reaaliajassa.

Mitä muuta digimarkkinoinnin termit kertovat?

Landing page eli ländäri on se verkkosivu, johon lukijat ohjataan mainonnasta. Orgaanisella näkyvyydellä tai liikenteellä tarkoitetaan SEO:n avulla keräämää huomiota, joka on ilmaista eli siis orgaanista. Tässä tilanteessa viestejä tai sisältöä ei markkinoida. PPC eli Pay Per Click on mainontaa, jossa vain klikkauksesta maksetaan. Tällaista mainontaa on juuri SEM. Remarketing tai retargeting on uudelleen markkinointia eli toisin sanoen markkinointi kohdennetaan niille, jotka ovat olleet yrityksen kanssa tekemissä aiemmin.

Trackin code eli seurantakoodi on lyhyt pätkä koodia ja se asennetaan verkkosivujen koodin joukkoon. Koodilla seurataan sivulla kävijöitä ja sitä, mitä kävijät siellä tekevät. Sen avulla ei tallenneta kävijän henkilökohtaisia tietoja, mutta sen myötä voidaan hyödyntää uudelleenmarkkinointia. Yksi tärkeä termi, mitä digimarkkinointi hyödyntää on sisältöyhteistyö. Se on varsin laaja termi, mutta siinä yritys tekee yhteistyötä esimerkiksi bloggarin kanssa ja yrityksen tuotteita tuodaan esiin.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Se on yhteistyötä vaikuttajien kuten bloggareiden tai julkkisten kanssa. Yhteistyössä hyödynnetään vaikuttajan omia yhteisöjä ja nostetaan esiin sitä kautta yrityksen tuotteita tai palveluja. Inbound -markkinointi on uusi näkökulma perinteisestä markkinoinnista. Kampanjoiden sijasta luodaan kiinnostavaa sisältöä, jonka pariin lukijat hakeutuvat. Hakusana ja avainsana tarkoittavat niitä termejä tai lauseita, jolla lukijat pyrkivät löytämään itselleen tarpeellista tietoa hakukoneista. Näiden lisäksi on vielä monta muutakin termiä, mutta nämäkin auttavat ymmärtämään digimarkkinointia.

Avainsanat:
Tämä sivusto käyttää evästeitä taatakseen sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen